"Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy" Drukuj
Wpisany przez Antoni Socha   
piątek, 09 lipca 2010 13:30
img_2196-1Pod takim hasłem realizowano projekt w Publicznej Szkole Podstawowej w Rzeczycy którego podsumowanie miało miejsce w dniu 14 czerwca. Na spotkanie przybyli rodzice uczniów biorących udział w tym przedsięwzięciu. Celem tego projektu edukacyjnego było rozwijanie inteligencji wielorakich zgodnie z teorią H. Gardnera, zwrócenie uwagi na indywidualność każdego dziecka, wykorzystanie jego mocnych stron do wszechstronnego rozwoju osobowości i indywidualnych uzdolnień przez wchodzenie w różne role, gromadzenie wiedzy na różne tematy w formie najbardziej odpowiadającej dziecku.

II etap projektu realizowała Anna Kącka wraz z 18 osobową grupą uczniów klasy Ia. Od grudnia 2009 prowadziła wnikliwą obserwację uczniów w czasie zajęć obowiązkowych, poznawała ich możliwości, przeprowadziła spotkanie z rodzicami, co pomogło w dokonaniu diagnozy początkowej profili inteligencji uczniów.

Od 1 lutego 2010 rozpoczęła się realizacja zajęć pozalekcyjnych pod hasłem „ W krainie bajek i baśni”. W czasie 50 godzin lekcyjnych uczniowie opowiadali, słuchali, czytali, inscenizowali, improwizowali bajki i baśnie, które już znali wcześniej, a także te, które poznali w czasie zajęć; tworzyli galerie bohaterów: słowną, muzyczną, ruchową, plastyczną. Bawili się słowami, układali dialogi, rymowanki, zagadki, rebusy. Wyrażali treści bajek i baśni w sposób pozawerbalny. Tworzyli dla swoich rodziców.

Uczniowie z dużą radością brali udział w zajęciach, prowadzonych w nieco innej formie niż typowa lekcja, korzystając z nowoczesnych środków dydaktycznych, jakie szkoła otrzymała od sponsora Projektu. Rozwijali swoje zdolności i zainteresowania. Podczas realizacji Projektu uczyli się asertywności, korzystania z różnych źródeł twórczego myślenia literackiego, wyrażania własnych przemyśleń i zasad kulturalnego prowadzenia rozmów. Zdobywali wiedzę i umiejętności wymagane do skutecznego dzielenia się radością i uśmiechem, budzenia optymizmu i chęci działania, tworzenia klimatu, w którym nauka staje się atrakcyjna i ciekawa jak zabawa. Podsumowaniem tych wszystkich działań było zorganizowanie wystawy fotograficznej, wystawy prac plastycznych i literackich uczniów oraz inscenizacja „ Bajki o prawdziwej przyjaźni” uwzględniającej poszczególne inteligencje uczniów. Następnie uczniowie przekazali środki dydaktyczne młodszym kolegom z klasy „0”, którzy od września 2010 będą brali udział w realizacji III etapu Projektu. Na pamiątkę udziału w Projekcie uczniowie otrzymali pacynki. Cała uroczystość przebiegła w odświętnej i radosnej atmosferze. Po występach i obejrzeniu wystaw uczniowie i ich rodzice spotkali się w klasie przy herbatce.

Tekst i zdjęcia : Anna Kącka

 

Poprawiony: poniedziałek, 08 listopada 2010 16:01