Moja wymarzona ekopracownia - podsumowanie Drukuj
Wpisany przez Ewa Sputowska   
środa, 02 października 2013 21:06

IMG 1534    Przy udziale Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi oraz pomocy Wójta Gminy Rzeczyca Marka Kaźmierczyka w naszym gimnazjum została wyremontowana pracownia zgodnie z realizacją zadania, pt. „Modernizacja pracowni biologiczno-ekologicznej przy Gimnazjum w Rzeczycy”. Całkowity koszt projektu wyniósł 35800zł, w tym WFOŚiGW-28.640,00 zł, pozostałą kwotę dofinansował Urząd Gminy w Rzeczycy. Szkoła pozyskała szereg pomocy dydaktycznych, tj. tablicę interaktywną z rzutnikiem, wizualizer, laptop, aparat fotograficzny, szkielety zwierząt, plansze z roślinami i zwierzętami chronionymi, filmy i okazy organizmów zatopione w tworzywie. Zakupione zostały nowe szafy oraz biurko nauczycielskie. Swój wkład w tworzenie pracowni wnieśli też rodzice, którzy zakupili kwiaty doniczkowe oraz uczestniczyli w pracach remontowych.

Projekt do konkursu oraz program edukacyjny opracowali nauczyciele biologii: Ewa Sputowska i Emilia Gwizdoń przy wsparciu Dyrektor Gimnazjum Grażyny Kielan.
Otwarcie pracowni odbyło się 19 kwietnia 2013r. W uroczystości wzięli udział: przedstawiciel WFOŚiGW w Łodzi Wiesław Madejski, Wójt Gminy Rzeczyca Marek Kaźmierczyk, z-ca Wójta Iwona Łuszcz-Krawczyk Dyrektor Gimnazjum Grażyna Kielan, przewodnicząca Rady Rodziców Anna Staruch, radni, sołtysi i pracownicy Urzędu Gminy, grupa uczniów oraz nauczyciele. Po przecięciu wstęgi uczniowie zaprezentowali gościom zakupione w ramach zadania pomoce dydaktyczne.
Przy wykorzystaniu utworzonej pracowni, w roku szkolnym 2012/2013,
40 osobowa grupa gimnazjalistów realizowała program edukacyjny,
pt. „Przyroda Moim Domem”. Założenia programowe dotyczyły: poszerzenia wiedzy ekologicznej wykraczającej poza podstawę programową
oraz wykreowanie prawidłowych postaw ekologicznych wśród uczniów.
24 czerwca 2013r. dokonano podsumowania programu oraz nagrodzono zwycięzców konkursów.

W ramach realizacji programu zostały przeprowadzone konkursy:
1. 3-etapowy pt. „Zostań obserwatorem przyrody”. W końcowych eliminacjach najlepszymi okazali się: – Ewa Kobacka, Michalina Królik, Piotr Socha
2. 3-etapowy pt.: „Drzewa i krzewy Polski”.
Pierwsze trzy miejsca zajęły: Michalina Królik, Natalia Pacucha,
Patrycja Kośka
3. konkurs na ulotkę promującą walory przyrodnicze naszej gminy.
tu miejsca czołowe zdobyli: Wiktor Pardej, Łukasz Kielan i Rafał Gwizdoń.
4.Ogólnopolski Ekotest 11 uczniów otrzymało dyplomy za udział.
5. fotograficzny pt. „Tu też są ciekawe miejsca”. Wyróżnienie otrzymała Patrycja Pązik (realizowany w ramach uczestnictwa uczniów gimnazjum w programie „Przyroda ZNPK za progiem”).
Zwycięzcy otrzymali w nagrodę krzewy kwitnące, które posadzili w swoich przydomowych ogródkach. Nagrody sponsorowała Rada Rodziców.

Młodzież uczestniczyła w wycieczkach edukacyjnych:
1. Pieszej wycieczce na trasie: Rzeczyca – Łęg – Brzeziny - Grotowice – Rzeczyca
Tematem wycieczki były zbiorniki wodne w naszej okolicy.
2. Zajęcia na ścieżce dydaktycznej w Rezerwacie Spała. Uczniowie zapoznali
się z funkcjonowaniem lasu. Układali łańcuchy pokarmowe, na przykładach konkretnych gatunków organizmów. Poznali zabytki i historię Spały.
3. W maju 37 osobowa grupa uczniów wyjechała na wycieczkę do
Łodzi. Celem wyjazdu było zwiedzanie ogrodu botanicznego i lekcja
o odnawialnych źródłach energii ze szczególnym uwzględnieniem energii Słońca w Łódzkim Regionalnym Parku Naukowo-Technologicznym.
4. W czerwcu byliśmy z wizytą u pszczelarza Ignacego Grudy. Uczniowie zaznajomili się z pracami wykonywanymi w pasiece. Obserwowali znakowanie królowej pszczół. Poznali oraz mieli okazję posmakować produkty pszczele.
Kolejny etap wycieczki to zwiedzanie Biologicznej Oczyszczalni Ścieków
Bio-Pak w Bartoszówce.

Grupa uczniów z klasy drugiej wykonała projekt edukacyjny pt. „Znaczenie pszczół w przyrodzie”, który w maju zaprezentowano rodzicom i uczniom gimnazjum. Celem zadania było: zapoznanie uczniów ze strukturą społeczną
i sposobem życia pszczół, uświadomienie roli jaką odgrywają owady pszczołowate w przyrodzie, poznanie i i zachęcanie do sadzenia roślin miododajnych w ogródkach przydomowych, uświadomienie zagrożeń
i konieczności ochrony tych owadów.

We wrześniu uczestniczyliśmy w akcji „Sprzątania Świata”. Celem naszym było posprzątanie zaśmieconego terenu lasu w obszarze Spalskiego Parku Krajobrazowego. Idąc w wyznaczonym kierunku nadpilicznych obszarów leśnych uczniowie oczyścili pobocza i rowy przy ulicy Niskiej oraz Słonecznej. Zbierane śmieci były od razu segregowane na trzy partie: szkło, puszki i plastik oraz reszta śmieci.
- 22 kwietnia z okazji święta Dnia Ziemi grupa uczniów klas pierwszych przygotowała apel. Tematem przedstawienia była historia lasów w Polsce oraz ich znaczenia w środowisku. Lasy gromadzą, przetwarzają i magazynują energię dostarczaną przez słońce. Było to nawiązanie do tegorocznego hasła "Z energią chrońmy Ziemię”.
W styczniu 2013r. podczas zebrania z rodzicami odbyło się spotkanie z przedstawicielem Nadleśnictwa Spała, leśniczym Markiem Leszczyńskim. Tematem pedagogizacji były źródła zanieczyszczeń wody, gleby i powietrza w naszej okolicy oraz sposoby ochrony przyrody. W spotkanku wzięło udział 111 osób.

- 21 marca 2013r. odbyły się zajęcia badawcze, w których uczestniczyli uczniowie klas drugich. Przeprowadzali doświadczenia dotyczące: czystości wody, gleby i powietrza. Uczniowie wypełniali karty pracy, stawiali hipotezy, dokonywali obserwacji i wyciągali wnioski.
Przez cały rok szkolny uczniowie, którzy chcieli poszerzać swoją wiedzę
z zakresu chemii i biologii oraz zainteresowani rozwijaniem swoich uzdolnień
i umiejętności badawczych, uczestniczyli w zajęciach koła ekologicznego
i chemicznego.
Wśród uczniów i rodziców została przeprowadzona ankieta na temat „Czy dbam o środowisko naturalne?”
Realizując program ekologiczny zauważa się wśród uczniów zwiększające zainteresowanie środowiskiem przyrodniczym, chęcią poznania jego tajemnic.
Z łatwością potrafią wykazać rolę roślin w przyrodzie, zaproponować sposoby zmniejszania zużycia energii, podać przykłady i zalety alternatywnych źródeł energii. Została pobudzona wrażliwość uczniów na to jak wygląda otoczenie ich domu i drogi do szkoły. Uczniowie żywo reagowali na niekorzystne zjawiska w środowisku, których przyczyną jest człowiek (brudne zbiorniki wodne, śmieci na poboczu drogi, dzikie wysypiska, itp.). Dostrzegają pozytywną i negatywną działalność człowieka w środowisku. Wiedzą jak należy postępować, by zadbać o wygląd swojego otoczenia. Nauczyli się dostrzegać, prowadząc obserwacje, zmiany w wyglądzie roślin i otoczenia, na które zwykle nie zwracali uwagi. Niektóre miejsca były dla nich nowymi odkryciami.
Poznali ścieżki śródleśne oraz kryjące się tam urocze zakątki, które uwieczniali
na fotografii. Młodzież naszego gimnazjum bardzo chętnie uczestniczy
we wszelkich zadaniach dotyczących środowiska przyrodniczego i jego ochrony. Aktywne i twórcze zaangażowanie uczniów mocno wpływa
na kształtowanie pozytywnych postaw proekologicznych, co przyczynia się
do promocji szkoły jako instytucji dbającej o stan i zasoby środowiska naturalnego.

Poprawiony: środa, 02 października 2013 21:29