Jak oddzielić pieprz od soli czyli PIKNIK EDUKACYJNY |
![]() |
Wpisany przez Aneta Narożnik | |||
piątek, 26 czerwca 2015 07:51 | |||
Uczniowie stosowali swoją wiedzę w praktyce do rozwiązywania zadań nietypowych dotyczących omawianych na zajęciach treści. Obserwujące osoby mogły same wykonywać niektóre eksperymenty i doświadczenia. Pokazaliśmy miedzy innymi: - jak w łatwy sposób oddzielić zmielony pieprz od soli -jak przebić balon, aby nie pękł -jak i dlaczego rodzynki wrzucone do gazowanej wody unoszą się -na czym polega napięcie powierzchniowe i jak je zakłócić - co i dlaczego stanie się z surowym jajkiem zanurzonym w wodzie lub słonej wodzie -wybuch wulkanu -zaczarowany balon -kohezję -ciecz nienewtonowska Okazuje się , że wystarczy tylko odrobina zaangażowania, samozaparcia i niewielka ilość ogólnie dostępnych przedmiotów codziennego użytku, aby niełatwą teorię zaprezentować w sposób przejrzysty, jasny, trafiający do młodego odbiorcy i rozwijający jego umiejętności badawcze. Nasze eksperymenty rozbudzały ciekawość obserwujących oraz inspirowały do samodzielnych poszukiwań. Pokazy wymagały aktywności, wyzwalały emocje i zachęcały do współdziałania, pracy zespołowej oraz dyskusji. Mamy nadzieję, że taki rodzaj zajęć przełoży się na postawę uczniów wobec nauki a także wiedzy zdobywanej w szkole i przyczyni się do zwiększenia aktywności na zajęciach. Każdy z nas ma swoją przestrzeń, która prowokuje do samodzielnego odkrywania świata, a odpowiedzi trzeba szukać metodą prób i błędów, bo nauka to przede wszystkim umiejętność wątpienia i stawiania pytań.
|