Uroczyste zakończenie projektu „Gimnazjum nowych horyzontów" |
![]() |
![]() |
Wpisany przez Radosław Bernaciak | |||
wtorek, 30 czerwca 2015 14:27 | |||
Dn. 26 czerwca 2015 roku uroczyście zakończono projekt „Gimnazjum nowych horyzontów" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Priorytet IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach. Działanie: 9.1. Wyrównanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty. Poddziałanie: 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych. Wójt Gminy Marek Kaźmierczyk wręczył uczniom dyplomy ukończenia udziału w dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych prowadzonych w projekcie. Projekt realizowano w okresie od 01.08.2014r. – 30.06.2015.r, natomiast zajęcia trwały od 15 września 2014 roku do 15 czerwca 2015 roku. Udział we wszystkich formach wsparcia realizowanych w ramach projektu był bezpłatny. Uczestnikami projektu było 94 uczniów Gimnazjum im. Jana Kochanowskiego w Rzeczycy, tj. 46 dziewcząt i 48 chłopców. Zajęcia prowadzone były poza godzinami obowiązkowych zajęć szkolnych. Celem ogólnym projektu było wyrównanie szans edukacyjnych uczniów Gimnazjum w Rzeczycy poprzez rozszerzenie programu rozwojowego placówki o dodatkowe zajęcia sportowe, pozalekcyjne z zakresu kompetencji kluczowych i związanych z doradztwem edukacyjno – zawodowym. Cele szczegółowe projektu były następujące: - wzrost o min. 15% wiedzy i umiejętności z zakresu kompetencji kluczowych dotyczących porozumiewania się w jęz. obcych, kompetencji informatycznych, matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo-technicznych u uczniów Gimnazjum w Rzeczycy poprzez realizację dodatkowych zajęć pozalekcyjnych z jęz. angielskiego ,niemieckiego, informatyki, matematyki i biol.-chem. - wzrost o min. 15% wiedzy i umiejętności u uczniów uzdolnionych poprzez realizację dodatkowych zajęć w ramach Koła Nauk Ścisłych. - podniesienie o min. 20% ogólnej sprawności fizycznej u 30 uczniów poprzez realizację dodatkowych zajęć sportowych (basen). - wzrost o min. 10% samooceny 75 uczniów i ich motywacji do kontynuowania edukacji poprzez udział w projekcie. - zwiększenie świadomości u uczniów na temat własnych predyspozycji i wyboru odpowiedniej ścieżki kształcenia poprzez udział we wsparciu Szkolnego Ośrodka Kariery. Każdy typ zajęć zorganizowano w cyklu po 1 godz. lekcyjnej tygodniowo (łącznie po 30 godz. dla każdej gr.),z wyjątkiem Koła Nauk Ścisłych, które realizowano w wymiarze 2 godz. lekcyjnych tygodniowo (łącznie 60 godz.). Każda grupa liczyła po 8 osób, z wyjątkiem zajęć sportowych (2 gr. x 15 osób). Jedna osoba mogła brać udział w więcej niż 1 zajęciach. Zajęcia pozalekcyjne, obejmujące treści ponadprogramowe, prowadzone były w Gimnazjum w Rzeczycy, natomiast zajęcia sportowe odbywały się na basenie w Spale. - Zajęcia z jęz. angielskiego (3 gr., 24 os.) nastawione były na rozwijanie wszystkich sprawności językowych. Uwzględnienie zagadnień, tj. m.in.: zawody, płatności, usługi, szukanie pracy, podróżowanie, ochrona przyrody, nowe technologie, UE, umożliwią wykorzystanie nabytych umiejętności w praktyce i przyszłej pracy. - Zajęcia informatyczne (3 gr., 24 os.). Tematyka obejmowała m.in. multimedia i prezentacje, obróbkę obrazu i wideo. - Zajęcia matematyczne (3 gr., 24 os.) umożliwiły zdobycie wiedzy dot. m.in.: teorii liczb, zadań konstrukcyjnych, figur geometrycznych. - Zajęcia biologiczno-chemiczne (2 gr., 16 os.) uwzględniały zagadnienia m.in.: gatunki roślin i zwierząt, mikroświat, ekologia, analizy fizyczne i chemiczne. - Zajęcia z jęz. niemieckiego (1 gr., 8 os.) zakładały poszerzenie znajomości jęz. zapewniające sprawną komunikację. Obejmowały m.in.: słownictwo dot. życia codziennego, kulturę i historię Niemiec. - Zajęcia sportowe (basen) (2gr., 30 os.). Celem zajęć było opanowanie i doskonalenie technik pływania, nauka bezpiecznego korzystania z akwenów wodnych. - Koło Nauk Ścisłych (1 gr., 8 os.) dla uczniów szczególnie uzdolnionych umożliwiono rozszerzanie wiedzy z zakresu nauk przyrodniczych na poziomie zaawansowanym. Zakres tematyczny obejmował, m.in.: wzajemne oddziaływanie ciał, hydrostatyka, aerostatyka, odnawialne źródła energii. W ramach Koła Nauk Ścisłych odbył się 01 czerwca 2015 roku Piknik Edukacyjny z eksperymentami naukowymi. Uczestnicy koła przygotowali szereg pokazów, doświadczeń i eksperymentów, które przedstawili kolegom i koleżankom uczestniczącym tego dnia w innych zajęciach w ramach projektu, dzieląc się swoją wiedzą i umiejętnościami oraz zdobytym podczas zajęć doświadczeniem. Uczniowie stosowali swoją wiedzę w praktyce do rozwiązywania zadań nietypowych dotyczących omawianych na zajęciach treści. Obserwujące osoby mogły same wykonywać niektóre eksperymenty i doświadczenia. Poznawaniu zastosowań osiągnięć naukowych służyły wycieczki: • 20 września 2014 roku na XVIII Festiwal Nauki w Warszawie. • 25 kwietnia 2015 roku na XV Festiwal Nauki, Techniki i Sztuki w Łodzi. • 29 kwietnia 2015 roku do Planetarium i Centrum Nauki Kopernik Uruchomiono zajęcia w ramach nowo powstałego Szkolnego Ośrodka Kariery dla uczniów klas III Gimnazjum w Rzeczycy. Zajęciami objęto uczniów kl. III, które miały charakter indywidualnych konsultacji w cyklu po 1 godz. lek./os. i warsztatowych zajęć aktywizacyjnych w 2 grupach. Tematyka zajęć indywidualnych nastawionych na odkrywanie indywidualnych predyspozycji i zdolności do wykonywania danego zawodu objęła m.in.: tworzenie teczki z profilem osobowości, autoprezentację, planning kariery zawodowej i ścieżki kształcenia. Zajęcia warsztatowe dotyczyły m.in.: rynku pracy, metod poszukiwania pracy, źródeł informacji, podstaw Prawa Pracy, ofert zatrudnienia i zawodów przyszłości. W ramach Szkolnego Ośrodka Kariery zorganizowano spotkania: 14.10.2014 Mobilne Centrum Informacji Zawodowej 05.01.2015 Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna 24.03.2015 Targi Edukacyjne 14.04.2015 Powiatowy Urząd Pracy Zajęcia prowadzono w sposób znoszący stereotypy płci. Uczestnicy korzystali z nowoczesnych pomocy i sprzętu dydaktycznego, otrzymali materiały piśmiennicze, które stały się ich własnością po ukończeniu projektu, dojeżdżającym do szkoły, został zapewniony transport do domów po zajęciach. Wyposażenie i sprzęt oraz pomoce dydaktyczne zakupione w ramach projektu pozostaną w szkołach, będą służyły celom dydaktycznym w ramach statutowej działalności Gminy Rzeczyca. Zastosowano najnowsze trendy w nauce jęz. obcych. Od września 2014 uczniowie Gimnazjum w Rzeczycy uczą się języków obcych w nowej, profesjonalnej pracowni językowej. Sala została wyposażona w nowe meble oraz najnowocześniejszy sprzęt komputerowy. Zarówno dzieci jak i nauczyciele mają ogrom możliwości do wykorzystania. W sali tej znajdują się 24 stanowiska dla uczniów i jedno stanowisko nauczyciela. W tzw. boksie każdego ucznia znajduje się odrębny pulpit oraz słuchawki z mikrofonem, które są podłączone do stanowiska nauczyciela kierującego całą pracą. Pracownia została wykonana w sposób, który koncentruję uwagę uczniów, zmusza do skupienia i ćwiczeń. Umożliwia swobodny, głośny trening wymowy poprzez dialogi, udoskonalające mowę i przełamujące naturalny opór do rozmów w obcym języku. Zastosowanie nowoczesnych urządzeń to nie tylko efekt zachęty dla uczniów –zajęcia są szybciej zapamiętywane, a uczący nauczyciel może skupić pełnie swojej uwagi na każdym z uczniów. Z pracownią językową skuteczność przyswajania wiedzy zwiększa się nawet o kilkadziesiąt procent w stosunku do tradycyjnego nauczania. Z profesjonalnych zajęć korzystać będą zarówno uczniowie gimnazjum jak i szkoły podstawowej. Projekt ma wieloaspektowy pozytywny wpływ na szerokie grono odbiorców pośrednich. Rodzice zostali wsparci poprzez zapewnienie ich dzieciom dostępu do wiedzy i umiejętności, o które musieliby sami zabiegać. Szkoły i placówki ponadgimnazjalne będą mogły prowadzić edukację na wyższym i bardziej wyrównanym poziomie. Wspierając kompetencje potrzebne w pracy, projekt ma znaczący wpływ na jakość rynku pracy i innych jego uczestników. Wpływając na wzrost wykształcenia nowych pokoleń, projekt ma duże znaczenie dla rozwoju wspólnoty samorządowej w aspekcie społecznym i gospodarczym. Budżet projektu: koszty ogółem: 173 020,71 zł koszty bezpośrednie: 158 734,60 zł wkład własny: 25 953,11 zł
|
|||
Poprawiony: wtorek, 30 czerwca 2015 14:35 |